Årets Stadskärna
Mot Årets Stadskärna – grund lagd för blomstrande stadskärna
Äntligen finns en stabil grund att stå på för en långsiktig och hållbar utveckling av Enköpings stadskärna, som stadens aktörer står bakom. Stadskärnan ska bli mer levande, attraktiv och välkomnande. Tillsammans skapar vi Sveriges mest blomstrande stadskärna, där vi alla känner oss som hemma. Det förtjänar Enköping och Enköpingsborna så väl – på vägen dit utses vi till Årets Stadskärna senast 2025!
Samarbetspartners sökes!
Vill ditt företag vara med och bidra till en hållbar, attraktiv stadsutveckling i Enköping samtidigt som företagets varumärke och arbetsgivarvarumärke stärks?
Bli då vår samarbetspartner genom att teckna något av våra blomsterinspirerade paket som ligger mellan 5 000–50 000 kr/år.
Arbetet framåt efter BID Enköping
VISION:
Tillsammans skapar vi Sveriges mest blomstrande stadskärna, där vi alla känner oss som hemma.
ÖVERGRIPANDE MÅL:
Enköpings stadskärna ska bli mer levande, attraktiv och välkomnande så att den utses till Årets Stadskärna senast 2025 av föreningen Svenska Stadskärnor.
DETALJERADE MÅL:
- Öka stoltheten för Enköping och stadskärnan
- Skapa fungerande samverkansorganisation
- Förbättra flödena i stadskärnan
- Öka aktiviteterna på Stora torget
- Försköna fastighetsfasader och ytor i stadskärnan
- Förhöj livskvaliteten i stadskärnan
- Locka fler besökare till stadskärnan
Affärsplan 2021–2025 med tillhörande handlingsplan
Den strategiska affärsplanen –BID Enköping Affärsplan 2021–2025 – är framtagen under BID-processens avslutande steg i nära samverkan mellan stadens fastighetsägare, kommunala förvaltningar, politiker, näringsliv, större arbetsgivare och föreningsliv.
Till affärsplanen hör även en operativ handlingsplan som ska tas fram för varje år. Den första handlingsplanen – BID Enköping Handlingsplan 2022 – håller på att färdigställas och publiceras här när den är beslutad.
Som grund för affärsplanen och handlingsplanen ligger nulägesanalysen (se nedan).
Nulägesanalys 2020 – statusrapport om centrum
Nulägesanalysen – BID Enköping Nulägesanalys 2020 – är ett resultat av de tre första stegen i BID-processen och samlar all viktig information om vårt valda BID-område: rutnätsstaden (prioriterat område initialt), hamnen, delar av Coop-området, kulturstråket, stationsområdet, Drottninggatan och framöver eventuellt även handelsområdet Myran.
Analysen ligger till grund för den strategiska affärsplanen och operativa handlingsplaner (se ovan).
Området för Årets Stadskärna
Samverkans organisationen mot en blomstrande stadskärna
Enköping Centrumsamverkan tillsätter, i samråd med styrgruppen för BID Enköping, en samverkansorganisation med namnet ”Samverkansorganisationen mot en blomstrande stadskärna”. Denna organisation ska fortsätta utvecklingsarbetet i stadskärnan mot det övergripande målet om att Enköpings stadskärna ska bli mer levande, attraktiv och välkomnande, så att den utses till Årets Stadskärna senast 2025.
Vill du delta i fokusgruppen med praktiskt arbete? Kontakta Sara Olsson, info@enkopingcentrum.se
Vill du delta i fastighetsägargruppen? Kontakta Magnus Rothman, magnus@prevelop.se
Organisation för BID Enköping
För att lägga en stabil och långsiktig grund för utvecklingen av Enköpings stadskärna har en så kallad BID-process i sju steg genomförts i Enköping under perioden 29 januari 2020–22 september 2021. BID står för Business Improvement District. Föreningen Enköping Centrumsamverkan har i nära samverkan med Enköpings kommun drivit processen med stöd av organisationen Svenska Stadskärnor.
Läs projektplanen för BID Enköping
De 7 stegen – detta har vi gjort
STEG 1 – 29 januari 2020
Introduktion och inspiration. Var med och utveckla Enköpings stadskärna och handelsområden!
- Inbjudan Steg 1 (politiker, tjänstemän)
- Inbjudan Steg 1 (fastighetsägare, handel, övrigt näringsliv, föreningar)
- Presentation från möte (politiker, tjänstemän)
- Presentation från möte (fastighetsägare, handel, övrigt näringsliv, föreningar)
- Anteckningar från möte (politiker, tjänstemän)
- Anteckningar från möte (fastighetsägare, handel, övrigt näringsliv, föreningar)
STEG 2+3 – 27–28 augusti 2020
Stadsvandring, kick off, workshop kring de fem fokusområdena och presentation av pågående nulägesanalys.
STEG 4 – 22–23 oktober 2020
Workshop om samverkan inom fastighetsutveckling, stormöte och kvällsvandring.
- Inbjudan Steg 4 VIKTIGA ÄNDRINGAR: Stormöte 22/10 och Uppföljning & dialogsamtal 23/10 sker digitalt, Workshop om fastighetsutveckling 22/10 och Kvällsvandring 22/10 genomförs senare
- Nulägesanalys, formgiven, 40 sidor
- Nulägesanalys, totalversion, 100 sidor
- Presentation från möte
- Anteckningar från möte
3–23 mars 2021
Kvällsvandringar utomhus i centrum för olika målgrupper som deltar i BID-processen. Vi fokuserar på de fem olika fokusområden: varumärket, utbud, platsen, tillgänglighet och trygghet.
- Inbjudan till handel, serviceföretag, övrigt näringsliv, föreningar och organisationer, 3 & 17 mars
- Inbjudan till kommunala tjänstemän, 8 & 18 mars
- Inbjudan till politiker, 9 & 16 mars
- Inbjudan till fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och markägare, 22 mars
- Inbjudan till styrgrupp, 23 mars
STEG 4,5 – 10 mars 2021
Extra insatt steg för alla deltagare i BID-processen med presentation av affärsplanens och handlingsplanens innehåll, syfte och mål samt goda exempel. Digitalt möte.
- Inbjudan till handel, serviceföretag, övrigt näringsliv, föreningar och organisationer
- Inbjudan till kommunala tjänstemän
- Inbjudan till politiker
- Inbjudan till fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och markägare
- Inbjudan till styrgrupp
- Presentation från möte
- Anteckningar från möte
14 april 2021
Workshop om samverkan kring plats- och fastighetsutveckling riktad mot kommersiella fastighetsägare, stora arbetsgivare, politiker och nyckeltjänstemän inom främst plan, mark och exploatering för att diskutera långsiktig utveckling av stadskärnan och samarbetet.
- Inbjudan workshop (särskild inbjudan krävs) VIKTIG ÄNDRING: Workshopen sker helt digitalt
STEG 5 – 6 maj 2021
Coachning av handlingsplan, case och affärsplan. Separata möten under dagen med olika grupper. Workshop för alla deltagare i BID-processen på kvällen.
STEG 6 – 25 augusti 2021
Resultat av affärsplan, handlingsplan och case. Separata möten under dagen med olika grupper. Workshop för alla deltagare i BID-processen på kvällen.
STEG 7 – 22 september 2021
Diplomering, slutsatser och avsiktsförklaringar. Separata möten under dagen med olika grupper. Workshop för alla deltagare i BID-processen på kvällen.
- Inbjudan Steg 7 (uppdaterad inbjudan) VIKTIG ÄNDRING: Fysiskt möte kl 17.00–18.00 inställt, bakas istället in i dialogsamtal
- Presentation från möte
- Anteckningar från möte
- Affärsplan 2021–2025
- Handlingsplan 2022 (kompletteras med när helt färdig)
Projektet BID Enköping
Mellan den 14–31 maj 2021 pågick en medborgarenkät om Enköpings centrum inom ramen för BID Enköping. Totalt kom det in hela 1 857 svar, vilket motsvarar cirka 4 procent av Enköpings invånare och visar att centrumfrågorna engagerar rejält många. Vid tidigare liknande medborgarenkäter i andra städer har det kommit in omkring 500.
Mellan 11 maj–26 juni 2023 genomfördes en andra medborgarenkät för att följa upp den första för att se vad som förbättrats och var extra krafter behöver sättas in.
Organisation för BID Enköping
Styrgrupp
Ledamöter:
- Kommunalråd och ordförande Plex-utskottet – Ulrika Ornbrant (ordförande i styrgruppen)
- Ordförande Enköping Centrumsamverkan – Susann Karlsson
- Chef Samhällsbyggnadsförvaltningen – Gunilla Fröman
- Chef Upplevelseförvaltningen – Jonas Nyström
- Chef Enköpings Hyresbostäder – Carina Weir (stor kommunal fastighetsägare)
- Chef Andersson Company – Johan Thorwid (stor privat fastighetsägare)
- Stf Regementschef Niclas Eriksson (stor statlig arbetsgivare)
- Chef ICA Maxi – Johan Borg (stor privat arbetsgivare)
- Affärsutveckling och marknadschef Sparbanken i Enköping – Hans Norell (stor privat arbetsgivare)
Adjungerade:
- Kommundirektör – Ulrika K Jansson
- Kommunikationschef Enköpings kommun – Cecilia Toresäter
- Tf näringslivschef – Cajsa Möller
- BID-managers – Lotta Stenberg, Sara Olsson, Anne Nilsson
BID-managers
- Lotta Stenberg marknad@enkopingcentrum.se, 0171-62 65 57 – har fokus på genomförande och tidplan
- Sara Olsson marknad@enkopingcentrum.se, 070-928 79 46 – har fokus på fokusgrupper
- Anne Nilsson info@enkopingcentrum.se, 070-517 38 76 – har fokus på nulägesanalys, affärsplan, handlingsplan med mera
Delar av BID Enköpings styrgrupp.
Överst från vänster: Carina Weir, vd EHB, Johan Thorwid, vd Andersson Company Förvaltning, Hans Norell, marknadschef Sparbanken Enköping, Jonas Nyström, chef upplevelseförvaltningen, Ulrika K Jansson, kommundirektör.
Nederst från vänster: Anne Nilsson, BID-manager, Lotta Stenberg, BID-manager, Sara Olsson, BID-manager, Ulrika Ornbrant, ordförande i styrgruppen och kommunalråd, Susann Karlsson, ordförande Enköping Centrumsamverkan.
Foto: Enköpings kommun